Εργαλειοθήκη Προσβασιμότητας

210 9591810 Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Image

Τι είναι

Καινοτόμα τεχνολογική εφαρμογή σταθμισμένης γλωσσικής αξιολόγησης που έχει στόχο την ανίχνευση δυνατοτήτων και δυσκολιών στον προφορικό και στον γραπτό λόγο σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
Το ψυχομετρικό εργαλείο, Λογόμετρο® - Πλήρης Γλωσσική Αξιολόγηση έχει σχεδιαστεί με βάση τις βασικές διαστάσεις του γλωσσικού συστήματος (εκτός της Φωνητικής), ώστε να καλύπτει όλο το εύρος των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών. Η πλήρης έκδοση περιλαμβάνει 24 δοκιμασίες που είναι κατάλληλες για παιδιά ηλικίας 4 – 7 ετών.

Στάθμιση του εργαλείου

Το Λογόμετρο αναπτύχθηκε το διάστημα 2012-2013 και χορηγήθηκε πιλοτικά κατά το σχολικό έτος 2013-2014 σε 237 παιδιά (98 αγόρια - 139 κορίτσια) που προέρχονταν από διάφορες περιοχές της χώρας και τα οποία αξιολογήθηκαν ατομικά.
Με βάση τα αποτελέσματα της πιλοτικής έρευνας αναπτύχθηκε η τελική του μορφή που σταθμίστηκε το επόμενο σχολικό έτος (2014-2015) ενώ πραγματοποιήθηκε και επανεξέταση μίας ομάδας (διαχρονική έρευνα) από τους συμμετέχοντες κατά το σχολικό έτος 2015-16, με στόχο τον έλεγχο της προβλεπτικής εγκυρότητας του εργαλείου.
Για την ανάδειξη των νορμών αναλύθηκαν δεδομένα γλωσσικής αξιολόγησης από 669 παιδιά. Για τον έλεγχο της προβλεπτικής εγκυρότητας αξιολογήθηκαν 127 παιδιά, ενώ ακολούθησε χορήγηση της συστοιχίας σε μια πρόσθετη ομάδα 217 παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για την ανάδειξη της διακριτικής εγκυρότητας του εργαλείου.
Η αντιπροσώπευση του πληθυσμού πραγματοποιήθηκε μέσω της συστηματικής διαστρωμάτωσης με βάση το φύλο (αγόρια – κορίτσια) και τη δημογραφική περιοχή (αγροτικές, ημιαστικές και αστικές περιοχές) και αποτελούνταν από 65-174 παιδιά για κάθε ηλικιακή ομάδα.

Αξιοπιστία και εγκυρότητα του εργαλείου

Το εργαλείο γλωσσικής αξιολόγησης Λογόμετρο παρουσιάζει υψηλά επίπεδα αξιοπιστίας και εγκυρότητας, όπως έχει τεκμηριωθεί από τις αντίστοιχες στατιστικές αναλύσεις.
Η αξιοπιστία επαναληπτικής μέτρησης (test-retest) αξιολογήθηκε με διαδοχικές μετρήσεις σε δείγμα 36 παιδιών, παρουσιάζοντας ισχυρές συσχετίσεις (r = 0.734 έως 0.964) σε όλες τις υποκλίμακες. Παράλληλα, η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας, όπως υπολογίστηκε μέσω του συντελεστή McDonald’s ωμέγα, ήταν επίσης ικανοποιητική (0.865–0.895) για τις περισσότερες διαστάσεις.
Η εγκυρότητα της γλωσσικής αξιολόγησης με το Λογόμετρο επιβεβαιώθηκε μέσω επιβεβαιωτικής ανάλυσης παραγόντων (CFA), η οποία κατέδειξε ένα σαφές τετραπαραγοντικό μοντέλο ως την καλύτερη περιγραφή της εννοιολογικής δομής του εργαλείου. Το μοντέλο περιλαμβάνει τις διαστάσεις: Κατανόηση Προφορικού Λόγου/Γνώση Λεξιλογίου, Αφήγηση, Γραφοφωνημική Επίγνωση και Μορφολογική Επίγνωση (δείκτες προσαρμογής > 0.950), ενώ η συγκεκριμένη δομή υπερείχε στατιστικά σε σύγκριση με εναλλακτικά μοντέλα (μονοδιάστατο, ιεραρχικό, bifactor).
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα ψυχομετρικά του χαρακτηριστικά περιλαμβάνονται σε δημοσιευμένες μελέτες (Antoniou et al, 2022, Mouzaki et al, 2020, Diamanti et al, 2017, etc.).

Ποιος μπορεί να χορηγήσει το εργαλείο

Το εργαλείο απευθύνεται σε ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, λογοπεδικούς και εκπαιδευτικούς προσχολικής και σχολικής ηλικίας που με την κατάλληλη διαδικτυακή αυτοεκπαίδευση και πιστοποίηση θα μπορούν σύντομα και με ευκολία να το χορηγούν για να αξιολογούν τις γλωσσικές δεξιότητες παιδιών 4 έως 7 ετών.

Image
Παιδιά

Τι προσφέρει η χορήγηση του Λογόμετρου®

Το Λογόμετρο® έχει τους ακόλουθους στόχους:

  • Την εκτίμηση του προφορικού λόγου των παιδιών ως προς όλα τα υποσυστήματα της γλώσσας (φωνολογία, σημασιολογία, μορφολογία, πραγματολογία) τόσο σε επίπεδο πρόσληψης-κατανόησης όσο και σε επίπεδο έκφρασης-παραγωγής
  • Την εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών σε επιγλωσσικό και μεταγλωσσικό επίπεδο (φωνολογική και μορφολογική επίγνωση)
  • Την εκτίμηση της κατανόησης του προφορικού λόγου τόσο σε επίπεδο ακολουθίας προφορικών οδηγιών όσο και σε επίπεδο απάντησης σε ερωτήσεις κατανόησης προφορικού λόγου
  • Την εκτίμηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων γραμματισμού (αναγνώριση γραμμάτων και φθόγγων, γραφή ονόματος, επινοημένη γραφή)
  • Την αξιολόγηση των πραγματολογικών δεξιοτήτων των παιδιών
  • Την αναλυτική χαρτογράφηση των γλωσσικών προφίλ των παιδιών, έτσι ώστε να σχεδιαστούν κατάλληλα προγράμματα παρέμβασης για όσα από τα παιδιά παρουσιάζουν ελλείμματα σε συγκεκριμένους τομείς.

Πλεονεκτήματα του Λογόμετρου®

Σταθμισμένες ονομάζουμε τις δοκιμασίες (τεστ) που συγκρίνουν τις ατομικές επιδόσεις με την κατανομή των επιδόσεων ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος από το γενικό πληθυσμό της ίδιας ηλικιακής ομάδας, το οποίο αποτελεί την ομάδα αναφοράς (δείγμα στάθμισης).

Δηλαδή, αντί να συγκρίνουμε την επίδοση ενός παιδιού (πχ. του Γιάννη) με την επίδοση του αδελφού του ή του συμμαθητή του μας δίνουν τη δυνατότητα να τη συγκρίνουμε με μια μεγαλύτερη ομάδα παιδιών της ίδιας ηλικίας με τη δική του, από ολόκληρη την επικράτεια. Κατ΄αυτόν τον τρόπο μπορούμε να βγάλουμε καλύτερα συμπεράσματα για την πρόοδό του και τις τυχόν ανάγκες του.

Περιγραφή του τεστ

Οι προφορικές γλωσσικές δεξιότητες υποστηρίζουν την ανάπτυξη μιας σειράς γνωστικών και κοινωνικών διεργασιών. Η γλώσσα, εκ τούτου, αποτελεί αναπόσπαστη πτυχή της κοινωνικής και γνωστικής ανάπτυξης του παιδιού. Καθυστερήσεις ή δυσκολίες στην ανάπτυξη του προφορικού λόγου αποτελούν παράγοντα κινδύνου για άλλες πτυχές της ακαδημαϊκής και κοινωνικής ανάπτυξης.

Έχει διαπιστωθεί ότι ελλείμματα στον προφορικό λόγο κατά την προσχολική ηλικία επηρεάζουν αρνητικά την κατάκτηση του γραμματισμού αργότερα στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού (Aram & Nation, 1980. Catts, 1993. Wilson & Risucci, 1988. Storch & Whitehurst,2002. Tomblin & Zhang, 2006. Μουζάκη, κ.α., 2008). Ειδικότερα, εκείνα τα παιδιά που ξεκινούν το σχολείο με χαμηλές γλωσσικές δεξιότητες (π.χ. φτωχό λεξιλόγιο, ελλιπή κατανόηση των γραμματικών μορφών) έχουν σοβαρές πιθανότητες να αντιμετωπίσουν δυσκολίες, τόσο σε επίπεδο κατανόησης όσο και σε επίπεδο έκφρασης. Έρευνες καταδεικνύουν επίσης ότι το φτωχό λεξιλόγιο συσχετίζεται άμεσα με τις μετέπειτα σχολικές επιδόσεις σε επίπεδο γραμματισμού (Dockrell et al, 2007. Wells, 1986).

Με βάση τα εμπειρικά ευρήματα και τα αντίστοιχα θεωρητικά μοντέλα, αναπτύχθηκαν 24 δοκιμασίες κατάλληλες για παιδιά ηλικίας 4-7 ετών.
Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται σύντομα οι δοκιμασίες καθώς και οι αντίστοιχες δεξιότητες που αυτές αξιολογούν.

Δοκιμασίες ΛΟΓΟΜΕΤΡΟΥ

Αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων ανά δοκιμασία

Η πρώτη δραστηριότητα αφορά την εκτίμηση του προσληπτικού (ή δεκτικού) λεξιλογίου του παιδιού δηλαδή του συνόλου των λέξεων του προφορικού λόγου που μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνουν. Τα παιδιά μπορούν να αντιληφθούν και να κατανοήσουν πολύ περισσότερες λέξεις της γλώσσας που μιλούν από τις λέξεις που χρησιμοποιούν στον λόγο τους (εκφραστικό ή παραγωγικό λεξιλόγιο).

Για τη χορήγηση αυτής της δοκιμασίας, η ηλεκτρονική συσκευή παρουσιάζει στο παιδί 4 διακριτές εικόνες σε μία οθόνη και οι προφορικές οδηγίες ζητούν από το παιδί να επιλέξει την εικόνα που αντιπροσωπεύει με καλύτερα τη λέξη που θα ακούσει. d_01

Προηγείται παράδειγμα (που δεν βαθμολογείται) για να δώσει στο παιδί την ευκαιρία να καταλάβει τις απαιτήσεις της δοκιμασίας και να εξασκηθεί. Στο παράδειγμα το παιδί λαμβάνει ανατροφοδότηση ανάλογα με την απάντησή του. Σε περίπτωση λανθασμένης απάντησης δίνεται στο παιδί ευκαιρία να επιλέξει ξανά εικόνα ώστε να βρει την κατάλληλη.

Ο/Η εξεταστής/ρια παρακολουθεί την αλληλεπίδραση του παιδιού με την ηλεκτρονική συσκευή και επιλέγει το σύμβολο της οθόνης που προωθεί τη διαδικασία στην επόμενη ερώτηση που συνοδεύεται αντίστοιχα από τέσσερις εικόνες. Καταυτόν τον τρόπο ο/η εξεταστής/τρια προσαρμόζει την αυτοματοποιημένη χορήγηση στον απαντητικό ρυθμό του παιδιού κι αποφεύγεται η πιθανότητα χρονικής πίεσης ή καθυστέρησης.

Ανάλογα με το κριτήριο οροφής που έχει οριστεί για τη συγκεκριμένη δοκιμασία, αν το παιδί απαντήσει λανθασμένα σε ένα ορισμένο αριθμό ερωτήσεων, η ηλεκτρονική συσκευή ολοκληρώνει αυτόματα τη χορήγηση της δοκιμασίας του προσληπτικού λεξιλογίου και παρουσιάζει την επόμενη δοκιμασία στη σειρά.

Εκπαίδευση - Πιστοποίηση

Εκπαίδευση

Ο υποψήφιος αξιολογητής έχει πρόσβαση σε ασύγχρονο e-learning μάθημα το οποίο περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για θέματα όπως:

  • Περιγραφή των διαδικασιών στάθμισης και διασφάλισης ποιοτικών ψυχομετρικών χαρακτηριστικών.
  • Γενικές οδηγίες χρήσης της ψηφιακής εφαρμογής χορήγησης.
  • Γενικές οδηγίες χρήσης της ψηφιακής εφαρμογής διαχείρισης για βαθμολόγηση συγκεκριμένων δοκιμασιών κι εξαγωγή αποτελεσμάτων.
  • Ειδικές οδηγίες βαθμολόγησης δοκιμασιών παραγωγής λόγου (π.χ. αφηγήσεις, κτλ.) και εξάσκηση/πρακτικές εφαρμογές.
  • Διαμόρφωση του αναπτυξιακού προφίλ του παιδιού και σύνταξη ατομικής αναφοράς με βάση το αυτοματοποιημένο πρότυπο.
  • Ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

Αφού μελετήσει το on-line εκπαιδευτικό υλικό έχει δικαίωμα ολοκλήρωσης της on-line δοκιμασίας πιστοποίησης. Η δοκιμασία αυτή περιλαμβάνει 35 τυχαία επιλεγμένες ερωτήσεις κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλών επιλογών) από τις οποίες πρέπει να απαντηθούν σωστά τουλάχιστον οι 27. Μόνο τότε κρίνεται επιτυχής η διαδικασία εκπαίδευσης, λαμβάνει σχετικό Πιστοποιητικό Αξιολογητή και μπορεί πλέον να χορηγήσει το τεστ.

Η συγκεκριμένη αυστηρη διαδικασία εκπαίδευσης απαιτείται καθώς το Λογόμετρο® - σε αντίθεση με άλλα ανιχνευτικά εργαλεία – είναι σταθμισμένο και συγκρίνει τις ατομικές επιδόσεις με την κατανομή των επιδόσεων ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος από το γενικό πληθυσμό της ίδιας ηλικιακής ομάδας, το οποίο αποτελεί την ομάδα αναφοράς (δείγμα στάθμισης). Επειδή η ομοιομορφία είναι κρίσιμο στοιχείο στις σταθμισμένες δοκιμασίες, η σειρά των ερωτήσεων, οι οδηγίες, τα χρονικά όρια για κάθε απάντηση του μαθητή και ο τρόπος βαθμολόγησης είναι ίδια για όλους τους συμμετέχοντες.

Γι αυτό απαιτείται ειδική εκπαίδευση στον τρόπο χορήγησης των σταθμισμένων δοκιμασιών ώστε όλοι οι εξεταστές να γνωρίζουν και να τηρούν τις ίδιες ακριβώς συνθήκες.

Το κόστος της εκπαίδευσης στη χορήγηση του εργαλείου συμπεριλαμβάνεται στην 1η αγορά του εργαλείου.

Ποιοι είμαστε

Επιστημονική Ομάδα
Αγγελική Μουζάκη

Αγγελική Μουζάκη
Καθηγήτρια Μαθησιακών Δυσκολιών
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ασημίνα Ράλλη

Ασημίνα Μ. Ράλλη
Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
Τμήμα Ψυχολογίας
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Φαίη Αντωνίου

Φαίη Αντωνίου
Αν/τρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικής Ψυχολογίας των Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες
Παιδαγωγικό Τμήμα Β'βάθμιας Εκπ/σης
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Βασιλική Διαμαντή

Βασιλική Διαμαντή
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μαθησιακών Δυσκολιών
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Πανεπιστήμιο του Όσλο

Σοφία Παπαϊωάννου

Σοφία Παπαϊώαννου
Ψυχολόγος
1ο Ειδικό Δημοτικό Λάρισας
Συνεργαζόμενο εκπαιδετυικό προσωπικό ΕΑΠ

Υλοποίηση
InteLearn logo

H ομάδα της εταιρίας INTE*LEARN η οποία αποτελείται από προγραμματιστές, εκπαιδευτικούς σχεδιαστές, γραφίστες, ψηφιοποίησε το τεστ και το αυτόματο σύστημα βαθμολόγησης.
Παράλληλα, υλοποιεί τα e-learning μαθήματα και είναι υπεύθυνη για την οργάνωση των σεμιναρίων.

Συχνές ερωτήσεις

Σταθμισμένες ονομάζουμε τις δοκιμασίες (τεστ) που συγκρίνουν τις ατομικές επιδόσεις με την κατανομή των επιδόσεων ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος από το γενικό πληθυσμό της ίδιας ηλικιακής ομάδας, το οποίο αποτελεί την ομάδα αναφοράς (δείγμα στάθμισης).

Δηλαδή, αντί να συγκρίνουμε την επίδοση ενός παιδιού (π.χ. του Γιάννη) με την επίδοση του αδελφού του ή του συμμαθητή του μας δίνουν τη δυνατότητα να τη συγκρίνουμε με μια μεγαλύτερη ομάδα παιδιών της ίδιας ηλικίας με τη δική του, από ολόκληρη την επικράτεια. Κατ΄αυτόν τον τρόπο μπορούμε να βγάλουμε καλύτερα συμπεράσματα για την πρόοδό του και τις τυχόν ανάγκες του.

Βιβλιογραφικές αναφορές

Το Λογόμετρο® σχεδιάστηκε από Έλληνες καθηγητές πανεπιστημίου για την ανίχνευση γλωσσικών δυσκολιών που αφορούν την ελληνική γλώσσα. Το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο βασίστηκε το Λογόμετρο® έχει παρουσιαστεί σε επιστημονικά συνέδρια και δημοσιεύσεις:

  • Faye Antoniou, Asimina M. Ralli, Angeliki Mouzaki, Vassiliki Diamanti and Sofia Papaioannou
    Logometro®: The psychometric properties of a norm-referenced digital battery for language assessment of Greek-speaking 4–7 years old children
    Frontiers in Psychology, 26 July 2022.
    Επιλέξτε εδώ για να δείτε τη δημοσίευση.
  • Angeliki Mouzaki, Elli Spyropoulou, Asimina Ralli, Faye Antoniou, Vassiliki Diamanti & Sophia Papaioannou
    The Dimensionality of Oral Language Ability: Evidence From Young Greek Children.
    Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Volume 63, Issue 8, August 2020.
    Αν ενδιαφέρεστε για τη δημοσίευση αυτή, παρακαλώ στείλτε μας email στο info@logometro.gr
  • Diamanti, V., Benaki, A., Mouzaki, A., Ralli, A., Antoniou, F., Papaioannou, S. & Protopapas, A. Development of early morphological awareness in Greek: Epilinguistic vs. metalinguistic and inflectional vs. derivational awareness. Applied Psycholoinguistics vol. 39 (2018), 545–567.
    Αν ενδιαφέρεστε για τη δημοσίευση αυτή, παρακαλώ στείλτε μας email στο info@logometro.gr και θα σας το προωθήσουμε.
  • Diamanti, V., Mouzaki, A., Ralli, A., Antoniou, F., Papaioannou, S. & Protopapas, A. Preschool Phonological and Morphological Awareness As Longitudinal Predictors of Early Reading and Spelling Development in Greek. Frontiers in Psychology, vol.8, November 2017
    Επιλέξτε εδώ για να δείτε τη δημοσίευση.
  • Τσιούτρα, Ξ., Βωνιάτη, Λ., Παπαϊωάννου, Σ., Μουζάκη, Α., Αντωνίου, Φ., Ράλλη, Α., & Διαμαντή, Β. (2016). Διερεύνηση των πραγματολογικών δεξιοτήτων σε παιδιά τυπικής γλωσσικής ανάπτυξης ηλικίας 4-7 ετών στον ελληνικό πληθυσμό. Ανακοίνωση στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Λάρισα, 21-23 Οκτωβρίου 2016.
    Επιλέξτε εδώ για να δείτε τη δημοσίευση.
  • Κανέλλου, Μ., Κορβέση, Ε., Ράλλη, Α., Μουζάκη, Α., Αντωνίου, Φ. & Παπαϊωάννου, Σ. (2016). Οι αφηγηματικές δεξιότητες σε παιδιά προσχολικής & πρώτης σχολικής ηλικίας. Προσχολική και σχολική εκπαίδευση, 4, 35-67. doi: http://dx.doi.org/10.12681/ppej.207
  • Mouzaki, A., Ralli, A., Antoniou, F., Diamanti, V. & Papaioannou, S. (2016). The Foundation of Reading and Writing in a Transparent Orthography: Language development and early literacy skills. 5th All European Dyslexia Conference, 21-23 September, Modena, Italy.
  • Vassiliu, C., Chrisikopoulou, M, Korvesi, E. Kanellou, M., Argyroudi, M., Mouzaki, A., Antoniou, F., Ralli, A., Diamanti, V., Papaioannou, S. (2016). Oral language development: contribution of component skills. 5th All European Dyslexia Conference, 22-24 September, Modena, Italy.
  • Diamanti, V., Mouzaki, A., Ralli, A.M., Antoniou, F., Papaioannou, S., (2016). Preschool phonological and morphological awareness as longitudinal predictors of early reading and spelling development in Greek. Society for the Scientific Study of Reading, 2013-2016 July, Porto, Portugal.
  • Μουζάκη Α., Ράλλη, Α.Μ., Αντωνίου Φ., Διαμαντή Β., Παπαϊωάννου Σ.(2016). Ανάπτυξη του προφορικού λόγου στην προσχολική ηλικία: Διαχρονικά δεδομένα από μια νέα συστοιχία δοκιμασιών. Ανακοίνωση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γνωστικής Ψυχολογίας, 14 έως τις 16 Απριλίου, Αθήνα.
  • Μουζάκη, Α. Ράλλη, Α.Μ. Αντωνίου, Φ., Διαμαντή, Β., Παπαϊωάννου, Σ. (2016). Αξιολόγηση της γλωσσικής ανάπτυξης στην προσχολική ηλικία για την έγκαιρη ανίχνευση γλωσσικών και μαθησιακών διαταραχών. Ανακοίνωση στο Συμπόσιο «Κριτήριο της Απόκλισης ή Ανταπόκριση στη Διδασκαλία; Ο ρόλος των σταθμισμένων εργαλείων στην ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία», στο πλαίσιο του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Γνωσιακών Συμπεριφοριστικών προσεγγίσεων σε παιδιά και εφήβους, 1-3 Απριλίου, Αθήνα.
  • Παπαϊωάννου, Σ., Μουζάκη, Α., Αντωνίου, Φ., Ράλλη, Α., Διαμαντή, Β., & Κουκιά-Κουτελάκη Φ. (2015). "Λογόμετρο": Μια καινοτόμος ψηφιακή εφαρμογή για την εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Λάρισα, 23-25 Οκτωβρίου 2015.
    Επιλέξτε εδώ για να δείτε τη δημοσίευση.
  • Ράλλη, Α.Μ., Μουζάκη, Α. Αντωνίου, Φ., Διαμαντή, Φ., Διαμαντή, Β., Παπαιωάννου, Σ. (2015). Εκτίμηση των γλωσσικών δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας: Δημιουργία και Στάθμιση μιας νέας ψηφιακής εφαρμογής. Ανακοίνωση στο Ε’ Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο Προσχολικής αγωγής, Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Προσχολικής Αγωγής, 5-6 Δεκεμβρίου 2015, Αμφιθέατρο Υπουργείου Υγείας, Αθήνα.
  • Μουζάκη, Α., Ράλλη, Α.Μ., Αντωνίου, Φ. (2015). Οργάνωση Συμποσίου με τίτλο: «Εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης στην προσχολική ηλικία: παρουσίαση δεδομένων από μια νέα συστοιχία δοκιμασιών» στο πλαίσιο του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου Σχολικής Ψυχολογίας, 19-22 Νοεμβρίου, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστημιόπολη, Αθήνα.
  • Αντωνίου, Φ., Μουζάκη, Α., Ράλλη, Α.Μ., Διαμαντή, Β., Παπαϊωάννου, Σ.(2015). Εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης στην προσχολική ηλικία για την έγκαιρη ανίχνευση γλωσσικών και μαθησιακών διαταραχών: Διερεύνηση εφαρμογής της στο πλαίσιο του μοντέλου «Ανταπόκρισης στην παρέμβαση». Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας, 19-22 Νοεμβρίου, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστημιόπολη, Αθήνα.
  • Διαμαντή, Β., Μουζάκη, Α., Ράλλη, Α.Μ., Αντωνίου, Φ., Παπαιωάννου, Σ.(2015). Ανάπτυξη φωνολογικών και μορφολογικών δεξιοτήτων στην προσχολική ηλικία και ορθογραφία. Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας, 19-22 Νοεμβρίου, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστημιόπολη, Αθήνα.
  • Μουζάκη, Α., Καρκανιά, Β., Βασιλείου, Χ., Παπαιώαννου, Σ., Ράλλη, Α.Μ. (2015). Ανάπτυξη του αφηγηματικού λόγου στην προσχολική ηλικία. Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας, 19-22 Νοεμβρίου, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστημιόπολη, Αθήνα.
  • Ράλλη, Α.Μ., Κανέλου, Μ., Κορβέση, Ε., Αντωνίου, Φ., Μουζάκη, Α., Διαμαντή, Β. (2015). Η συμβολή των γλωσσικών δεξιοτήτων στην παραγωγή αφηγηματικού λόγου. Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας, 19-22 Νοεμβρίου, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστημιόπολη, Αθήνα.
  • Παπαϊωάννου, Σ., Κουτελάκη, Φ., Αντωνίου, Φ., Βατσινά, Ι., Μουζάκη, Α. Ράλλη, Α.Μ. (2015). Ανάπτυξη πραγματολογικής επάρκειας στην προσχολική ηλικία: Η συμβολή της κατανόησης του προφορικού λόγου και αφηγηματικών δεξιοτήτων. Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας, 19-22 Νοεμβρίου, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστημιόπολη, Αθήνα.
  • Παπαϊωάννου, Σ., Κατσαβριά, Β., Παπαγεωργίου, Β., Μουζάκη, Α., Αντωνίου, Φ., Ράλλη, Α.Μ. & Διαμαντή Β., (2015). Η σχέση της βραχύχρονης μνήμης και της ακουστικής κατανόησης στην προσχολική ηλικία. 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, ΨΕΒΕ, Ψυχολογία και Εκπαίδευση: Σύγχρονοι Προσανατολισμοί και Εφαρμογές, 9-11 Οκτωβρίου 2015, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
  • Antoniou F., Mouzaki, A. Ralli, A.M., Diamanti, S., Papaioannou, S. (2015). Development and validation of a new measure to assess early language and literacy. Ανακοίνωσηστο 3rd International Symposium, of New Issues in Teacher Education, September, 11-13, University of Thessaly.
  • Mouzaki, A., Ralli, A.M., Antoniou, F., Diamanti, V. & Papaioannou, S (2015). Standardization of a new battery for the assessment of language development in preschool and first grade children. Ανακοίνωση στο Συνέδριο Child Language Committee Consortium του International Association of Logopedics and Phoniatrics, June 26th & June 27th 2015 Thessaloniki
  • Διαμαντή, Β., Μουζάκη, Α., Ράλλη, Α. Μ., Αντωνίου, Φ., Παπαιωάννου, Σ. (2015) Η σχέση της μορφολογικής επίγνωσης με τις γλωσσικές δεξιότητες του λεξιλογίου και του αφηγηματικού λόγου στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Ανακοίνωση στο 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της ΕΛΨΕ, 27-31/5/2015 Πανεπιστήμιο Κύπρου.
  • Μουζάκη, Α., Ράλλη, Α.Μ, Αντωνίου, Φ. Διαμαντή, Β. Παπαιωάννου, Σ. (2015). Εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: Δεδομένα στάθμισης μιας νέας συστοιχίας γλωσσικών δοκιμασιών. Ανακοίνωση στο 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της ΕΛΨΕ, 27-31/5/2015, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
  • Κανέλλου, Μ. Κορβέση, Ε. Ράλλη, Α.Μ. Μουζάκη, Α., Αντωνίου, Φ. Διαμαντή, Β., Παπαϊωάννου, Σ. (2015). Οι αφηγηματικές δεξιότητες σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας Ανακοίνωση στο 6ο Διεθνές Συνέδριο για το Γραμματισμό. 22-24 Μαίου 2015, Πανεπιστήμιο Κρήτης.
  • Αντωνίου, Φ. Μουζάκη Α. Ράλλη Α.Μ. Διαμαντή Β & Παπαϊωάννου Σ. (2015). Μια καινοτομική τεχνολογική εφαρμογή γλωσσικής αξιολόγησης με στόχο την ανίχνευση δυσκολιών μάθησης στο γραπτό λόγο: Παρουσίαση της εφαρμογής. Ανακοίνωση στη Διημερίδα με θέμα: Τεχνολογίες Αιχμής στην Εκπαιδευτική Πράξη. Εκπαιδευτήρια Σ. Αυγουλέα-Λιναρδάτου, 7-8 Μαρτίου 2015.
  • Ράλλη, Α.Μ. & Μουζάκη Α. (2014) Διοργάνωση Συμποσίου με τίτλο: «Εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: Πιλοτικά δεδομένα μιας νέας συστοιχίας δοκιμασιών» στα πλαίσια του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου Εξελικτικής Ψυχολογίας, 8-11 Μαΐου 2014, Πανεπιστημιούπολη, Ρέθυμνο, Κρήτη.
  • Καραγιαννοπούλου, Δ., Ράλλη, Α.& Μουζάκη, Α. (2014). Ανάπτυξη του λεξιλογίου στην παιδική ηλικία. Ανακοίνωση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εξελικτικής Ψυχολογίας, 8-11 Μαΐου 2014, Πανεπιστημιούπολη, Ρέθυμνο, Κρήτη.
  • Γάκη, Ε., Σφυράκη, Κ., Σφακιανάκη, Π., Φουκαράκη, Χ. & Μουζάκη, Α.(2014). Ανάπτυξη του αφηγηματικού λόγου. Ανακοίνωση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εξελικτικής Ψυχολογίας, 8-11 Μαΐου 2014, Πανεπιστημιούπολη, Ρέθυμνο, Κρήτη.
  • Διαμαντή, Β. Ανάπτυξη της μορφολογικής επίγνωσης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. (2014). Ανακοίνωση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εξελικτικής Ψυχολογίας, 8-11 Μαΐου 2014, Πανεπιστημιούπολη, Ρέθυμνο, Κρήτη.
  • Παπαϊωάννου, Σ., Φιοράκη, Μ., Βατσινά, Ι., Σανταμούρη, Ε., Αντωνίου, Φ. & Μουζάκη, Α. (2014). Πραγματολογική επάρκεια στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Ανακοίνωση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εξελικτικής Ψυχολογίας, 8-11 Μαΐου 2014, Πανεπιστημιούπολη, Ρέθυμνο, Κρήτη.
  • Βατσινά, Ι., Παπαϊωάννου, Σ., & Μουζάκη, Α. (2014). Γονεική εκτίμηση γλωσσικών & γνωστικών λειτουργιών στην προσχολική ηλικία. Ανακοίνωση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εξελικτικής Ψυχολογίας, 8-11 Μαΐου 2014, Πανεπιστημιούπολη, Ρέθυμνο, Κρήτη.

Το ΛΟΓΟΜΕΤΡΟ® φιλοξενείται, προς το παρόν, στον δικό του διαδικτυακό τόπο.

Το Καλάθι Μου

Login

Image

Η Αγγελική Μουζάκη είναι Καθηγήτρια Μαθησιακών Δυσκολιών, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Σπούδασε στη Ράλλειο Παιδαγωγική Ακαδημία Πειραιά και στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο τμήμα Curriculum & Instruction του Southern Illinois University, και το διδακτορικό της στο University of Houston (Educational Psychology & Individual Differences).

Εργάστηκε για μια εξαετία ως Research Associate στην Αναπτυξιακή Κλινική του Παιδιατρικού Τμήματος της Ιατρικής Σχολής του University of Texas όπου ασχολήθηκε με την κλινική αξιολόγηση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, διαταραχές της ανάπτυξης και νοητική στέρηση. Επίσης, το ίδιο διάστημα συμμετείχε στην ομάδα δημιουργίας ενός εργαλείου ανίχνευσης αναγνωστικών δυσκολιών (Τexas Primary Reading Inventory) με κρατική χρηματοδότηση, το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα σε χιλιάδες τάξεις (Α'-Γ' Δημοτικού) πολλών πολιτειών των ΗΠΑ.

Στην Ελλάδα, συμμετείχε στην ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Κρήτης για την στάθμιση ανιχνευτικών εργαλείων αξιολόγησης δεξιοτήτων προσοχής, συγκέντρωσης και επιτελικών λειτουργιών σε μαθητές με μαθησιακά προβλήματα που χρηματοδοτήθηκε από το ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ (12 Ανιχνευτικά εργαλεία) καθώς επίσης και στο πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για τις μαθησιακές δυσκολίες.

Έχει 30ετή εμπειρία στην οργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων σε εκπαιδευτικούς προσχολικής και σχολικής ηλικίας για τις μαθησιακές δυσκολίες στις ΗΠΑ (Texas Education Agency, Houston Independent School District, US Νational Institute of Health, Brookes Publishing) και στην Ελλάδα (ΠΕΚ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο). Το δημοσιευμένο ερευνητικό της έργο εστιάζει στη διερεύνηση της συμβολής των γλωσσικών δεξιοτήτων στη μάθηση της ανάγνωσης, την έγκαιρη ανίχνευση των αναγνωστικών δυσκολιών, την ανάπτυξη και τις διαταραχές στη μάθηση της ορθογραφικής δεξιότητας, κ.α. και έχει δημοσιευτεί σε σημαντικά διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά ή συλλογικούς τόμους συγκεντρώνοντας υψηλή αναγνώριση από τη διεθνή κοινότητα.

Image

Η Φαίη Αντωνίου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στην Παιδαγωγική Ψυχολογία των ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (κατεύθυνση Ψυχολογίας) στη Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ.
Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην Ειδική Αγωγή και Ψυχολογία στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ και το Διδακτορικό της στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Goethe της Φρανκφούρτης.

Εκπόνησε τη μεταδιδακτορική της διατριβή, ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) στην Ειδική Αγωγή & Ψυχολογία, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Από το 2007 και έως σήμερα έχει συμμετάσχει σε ομάδες δημιουργίας και στάθμισης ακαδημαϊκών (Τεστ-Ανάγνωσης, Παντελιάδου & Αντωνίου, 2008. Δοκιμασία Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Ανάγνωσης- ΔΑΔΑ, Παντελιάδου, Αντωνίου & Σιδερίδης, 2019) και γνωστικών εργαλείων αξιολόγησης της Νοημοσύνης (RAVEN, Σιδερίδης, Αντωνίου, Μουζάκη, & Σίμος, 2015. WPPSI-III, Σιδερίδης & Αντωνίου, 2015).
Έχει επίσης συμμετάσχει σε προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ και ΕΣΠΑ επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στο αντικείμενο των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών, ενώ έχει υπάρξει Επιστημονική Υπεύθυνη του προγράμματος ΕΣΠΑ Ταχύρρυθμη Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση.
Το ερευνητικό της έργο έχει δημοσιευτεί σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά και εστιάζεται στην αξιολόγηση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών και στην αντιμετώπιση των δυσκολιών ανάγνωσης και γραφής παιδιών & εφήβων με και χωρίς Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.

Image

Η Ασημίνα Μ. Ράλλη είναι Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
Σπούδασε Παιδαγωγικά και Ψυχολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο University of London, Institute of Education της Μ. Βρετανίας.
Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο University of London, Institute of Education της Μ. Βρετανίας, από όπου έλαβε Advanced Diploma στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία και στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, Master στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία και Διδακτορικό στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία και Μάθηση.

Διδάσκει ένα υποχρεωτικό μάθημα Αναπτυξιακής ψυχολογίας, και τα μαθήματα Γλωσσική ανάπτυξη, Εφαρμοσμένη αναπτυξιακή ψυχολογία και Γλωσσικές δυσκολίες: οριοθέτηση, αξιολόγηση και παρέμβαση. Είναι κάτοχος άδειας άσκησης επαγγέλματος ψυχολόγου και έχει εργαστεί σε ερευνητικά προγράμματα στην Μ. Βρετανία στο University of London, Institute of Education, στο University of Southbank, στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών και στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο. Στα πλαίσια του επαγγελματικού της έργου, έχει εργαστεί για 10 χρόνια ως σχολική ψυχολόγος στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει ως προσκεκλημένη ομιλήτρια σε προγράμματα επιμόρφωσης που απευθύνονται σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας και εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε θέματα σχετικά με την ανάπτυξη των παιδιών, αλλά και θέματα που σχετίζονται με τη γλωσσική ανάπτυξη, την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και τη Σχολική ετοιμότητα. Οι δημοσιεύσεις της περιλαμβάνουν βιβλία, κεφάλαια βιβλίων, καθώς και άρθρα σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά. Έχει επίσης πλήθος ανακοινώσεων σε συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα γλωσσικής ανάπτυξης και γλωσσικών δυσκολιών στον προφορικό και το γραπτό λόγο, στην ανάπτυξη γνωστικών και κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων παιδιών και εφήβων, καθώς και σε ζητήματα σχολικής ετοιμότητας.

Βασιλική Διαμαντή

Η διδάκτωρ Βασιλική Διαμαντή είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου του Όσλο, επικεφαλής του Εργαστηρίου Ειδικής Αγωγής και Μάθησης (Oslo SPeLL) και της Πανεπιστημιακής Κλινικής του τμήματος, καθώς και ψυχολόγος (Chartered Psychologist) της Βρετανικής Ψυχολογικής Εταιρείας.
Στο παρελθόν έχει εργαστεί ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και ως λέκτορας ψυχολογίας σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος Deree. Επιπλέον, έχει πολυετή εμπειρία ως εκπαιδευτική ψυχολόγος στην αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών και στην εκπαιδευτική παρέμβαση σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Το ερευνητικό της έργο περιλαμβάνει μελέτες για την ανάπτυξη της γλώσσας και την απόκτηση αλφαβητισμού (ιδιαίτερα την ανάπτυξη μορφολογικής επίγνωσης σε διαφορετικές ορθογραφίες), τη δυσλεξία σε διαφορετικές ορθογραφίες, τους γλωσσικούς και γνωστικούς παράγοντες πρόβλεψης αναγνωστικών και ορθογραφικών ικανοτήτων και δυσκολιών, την ανάπτυξη διαδραστικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας βασισμένη σε τεχνητή νοημοσύνη για προσομοίωση αλληλεπίδρασης με ειδικούς πληυθσμούς , τη στάθμιση εργαλείων ψηφιακής αξιολόγησης για παιδιά στη νορβηγική γλώσσα, καθώς και την ανάπτυξη σεναρίων εικονικής πραγματικότητας (VR) για την υποβοήθηση της κατάρτισης των φοιτητών στην ειδική αγωγή.
Το έργο της έχει υποστηριχθεί από χρηματοδοτικούς φορείς σε Ελλάδα (‘Leon Lemos’ Foundation & Department of Primary Education, University of Crete), Αγγλία (Sir Richard Stapley Educational Trust & Department of Human Communication Science, University College London) και Νορβηγία (Research Council of Norway & UNIFOR "Robert og Ella Wenzins legat").
Οι μελέτες της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με υψηλή απήχηση.

Βασιλική Διαμαντή

Η Σοφία Παπαϊωάννου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ψυχολογία στο Α.Π.Θ. και παρακολούθησε μαθήματα στη Τμήμα ψυχολογίας και των Eπιστημών της Eκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Γενεύης. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις επιστήμες του «Εγκεφάλου και Νου» σε διατμηματικό πρόγραμμα των Πανεπιστημίων Κρήτης και Αθηνών και στην «Εκπαιδευτική Ψυχολογία» στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου. Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή με θέμα «Η ανάπτυξη αναγνωστικών, γλωσσικών και γνωστικών δεξιοτήτων στους μαθητές του δημοτικού σχολείου» στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Ασχολήθηκε με τον «Γραμματισμό στο braille και την προτίμηση χεριού στα άτομα με σοβαρά προβλήματα όρασης», στο πλαίσιο μεταδιδακτορικής έρευνας στο ΠΤΕΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Συμμετείχε σε επιμορφωτικό πρόγραμμα Erasmus με τίτλο «Overcoming Barriers to Learning - A Masterclass on Special Needs Education» του Centro Internazionale per la Promozione dell'Educazione E Sviluppo ETS στο Παλέρμο της Ιταλίας.

Είναι κάτοχος άδειας άσκησης επαγγέλματος ψυχολόγου και από το 2007 ασκεί το επάγγελμα του ψυχολόγου σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και σχολικά πλαίσια Γενικής και Ειδικής Αγωγής. Παράλληλα, εργάστηκε ως Σύμβουλος Ψυχολόγος στο 2ο ΣΔΕ Λάρισας, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας στο ΣΔΕ Ξάνθης, Εκπαιδεύτρια σε Ι.Ε.Κ., Κ.Ε.Ε. και στις Σχολών Γονέων του ΙΝ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Δίδαξε προπτυχιακά μαθήματα Ψυχολογίας στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών, στην Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Θεσσαλονίκης (Π.Ε.ΣΥ.Π.) και Βόλου (Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.), στο Τμήμα Διαιτολογίας & Διατροφής και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2016 είναι επιστημονικός συνεργάτης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με προβλήματα προφορικού και γραπτού λόγου» διδάσκοντας στις θεματικές ενότητες «Γλωσσική Ανάπτυξη» και «Γλωσσική επεξεργασία».
Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα γλωσσικής και γνωστικής ανάπτυξης, στην έγκαιρη ανίχνευση, αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά με γνωστικές, γλωσσικές και μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και σε θέματα σχολικής και αναπτυξιακής ψυχολογίας, καθώς και σε ζητήματα που άπτονται της Ειδικής Αγωγής.